sobota, 1 sierpnia 2020

Już za parę dni....

Śnieżna- Sierpniowa
Nazwali Cię Śnieżną
a Ty świętujesz w upalny dzień sierpniowy
na przekór rozumowi i mądrym wywodom
bo dla Ciebie nie ma niemożliwych rzeczy
wszak i na śniegu zakwitałaś Różą
od upału do lodu taka sama droga
jak od glorii do upadku człowieka
jesteś w Rzymie i w Krakowie
i jeszcze w innych miejscach
masz mieszkania na lodowcach
i pośród słonecznych promieni
bo moje serce raz lodem skute
a raz żarem ogromnej miłości
szuka Cię niezmiennie po bezdrożach życia.
Basia Wójcik
Jak już kiedyś wspominałam Sanktuarium Matki Boskiej Śnieżnej w pobliżu Międzygórza poznałam w czasie letnich wędrówek z moją mamą. Od tej pory Matka Boska Śnieżna jest mi bliska i od dłuższego czasu nosiłam się z myślą poświęcenia jej więcej czasu. Jednak zaraz po tym jak Basia specjalnie po tym moim wpisie napisała swój wiersz, postanowiłam napisać więcej na ten temat. I teraz właśnie jest na to doskonały moment. 
Matka Boska Śnieżna jest czczona 5 sierpnia. Skąd jednak w sierpniu święto związane ze śniegiem? 
Zgodnie z przekazami 5 sierpnia 352 r. , kiedy lato było wyjątkowo upalne, na rzymskie wzgórze Eskwilin spadł śnieg. Wydarzenie to poprzedziły objawienia, w których Najświętsza Maryja ukazała się patrycjuszowi Janowi. Zapowiedziała mu, że zostanie ojcem długo oczekiwanego potomka. W zamian ma jednak ufundować świątynię.
Objawiła się także papieżowi Liberiuszowi.
Znakiem miejsca, w którym ma zostać wzniesiona budowla, miał być śnieg. Pewnie wydawało się to dziwne, bo w sierpniu Rzym nawiedzają największe upały. Jednak tej sierpniowej nocy część wzgórza Eskwilin pokryła się śniegiem. Papież udał się rano z  procesją na pokryte śniegiem wzgórze i tam wyznaczył miejsce na budowę kościoła, a patrycjusz Jan pokrył koszty jego budowy. Po pierwszej świątyni nie pozostał żaden ślad, poza wzmianką w "Liber Pontificalis".
Pieśń o Matce Bożej Śnieżnej
Życie, ach życie
Choć pierwej ranisz nim uśmiercasz
Olśniewasz mnie i trwam w zachwycie
Z każdym mocniejszym drgnieniem serca
Boś wiarą w to, że ma sens życie.

Nad łąką oddech ptak wstrzymuje
Gdy babie lato skrzydłem muśnie
Mnie dech zapiera, gdy znajduję
Na twej pochmurnej twarzy uśmiech
Przed światem co zagraża światu
Ty Matko Boska Śnieżna ratuj!

Życie, ach życie
Choć pierwej ranisz nim uśmiercasz
Olśniewasz mnie i trwam w zachwycie
Z każdym mocniejszym drgnieniem serca
Boś wiarą w to, że ma sens życie.

To nic, że ludzie wciąż próbują
Tasować dni me, tak jak karty
Oni - z kart domy swe budują
Ja wiem dlaczego żyć jest warto
Przed światem co zagraża światu
Ty Matko Boska Śnieżna ratuj!

Życie, ach życie
Choć pierwej ranisz nim uśmiercasz
Olśniewasz mnie i trwam w zachwycie
Z każdym mocniejszym drgnieniem serca
Boś wiarą w to, że ma sens życie.

Snując teorie oszukańcze
Klną na podatki i na żony
Ja zaś nad moim miastem tańczę
Gdy jesień złoci liście klonów
Przed światem co zagraża światu
Ty Matko Boska Śnieżna ratuj!

Życie, ach życie
Choć pierwej ranisz nim uśmiercasz
Olśniewasz mnie i trwam w zachwycie
Z każdym mocniejszym drgnieniem serca
Boś wiarą w to, że ma sens życie.

Życie, ach życie
Choć pierwej ranisz nim uśmiercasz
Olśniewasz mnie i trwam w zachwycie
Z każdym mocniejszym drgnieniem serca
Boś wszystkim co mi dane – życie.
Zbigniew Książek
Po soborze efeskim w 431 r.  papież Sykstus III postanowił gruntownie przebudować bazylikę.
Na pamiątkę cudu ze śniegiem corocznie 5 sierpnia zrzuca się z kopuły w kaplicy Matki Bożej płatki białych róż, symbolizujące łaski.
Dla upamiętnienia tego wydarzenia nadano świątyni wezwanie Matki Bożej Śnieżnej.
W świątyni znajduje się czczona przez rzymian ikona Matki Bożej "Salus populi romani". Nazwa ikony - Ocalenie Ludu Rzymskiego - nawiązuje do przekonania mieszkańców Wiecznego Miasta, że Matka Boska Śnieżna wiele razy spieszyła im z pomocą. Z tym obrazem wiąże się bowiem ciekawa opowieść. Według niej, jeszcze w czasach Grzegorza Wielkiego, obraz miał wybawić Rzymian od epidemii dżumy. a ponad tysiąc lat później cudowny obraz po raz kolejny miał objawić swoją moc, tym razem ratując mieszkańców Rzymu od zarazy cholery.
Ikona zrobiła także duże wrażenie na Jorge Bergoglio. Do dziś Franciszek często modli się przed tym obrazem i składa pod nim bukiet róż po każdej zagranicznej podróży.
5 sierpnia przypada rocznica konsekracji rzymskiej bazyliki Santa Maria Maggiore, w której czci się Matkę Bożą Śnieżną. A na pamiątkę cudu ze śniegiem corocznie tego dnia zrzuca się z kopuły w kaplicy Matki Bożej płatki białych róż, symbolizujące łaski.
Na całym świecie w setkach świątyń istnieją kopie obrazu lub figury poświęcone Matce Boskiej Śnieżnej. Wiele z nich jest koronowanych. W Polsce kilkadziesiąt sanktuariów nosi to wezwanie, a w kilkunastu wizerunki udekorowane są papieskimi koronami.
Hymn do Matki Bożej Śnieżnej
Matko co z płatków śniegu
utkałaś nam całun wiary – do Boga
Wspomnij gdy w życia biegu
zapomnę gdzie prawdy droga

Matko Boska, co prószysz śniegiem
Błądzę, szukam, wciąż czegoś nie wiem
Wołam, proszę, zmień coś we mnie zmień
Przed Twym ołtarzem
klęczę, a w darze
daję kolejny dzień

Matko dla swego ludu
Przykryłaś zło dając znak – dla świata
Czasem pragniemy cudu
Jak śniegu w środku lata
Witold Stawski

15 komentarzy:

  1. Wiele razy słyszałam o Matce Boskiej Śnieżnej. Nie wiedziałam jednak, że od śniegu pochodzi
    Jej nazwa. Piękne jest to wydarzenie z płatkami róż.
    Serdecznie Cię pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeczytałam, dużo się dowiedziałam. Nie słyszałam o Marce Boskiej Śnieżnej. Dziękuję za te wiadomości. Serdeczne pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie bardzo rozumiem te nazwy i nadania, myślałam, że jeśli już, to Matka Boga jest jedna...

    OdpowiedzUsuń
  4. Miedzygorska Matka Śnieżna jest mi znana ze słyszenia, lubie takie różne legendy i w tym kontekście ciekawi mnie historia miejsc sakralnych. Tam też była jakaś afera z brutalnym księdzem, prasa się rozpisywała o karze sądowej za napaść:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeczytałam te informacje z wielkim zaciekawieniem. Jasna sprawa, że Matka Boża jest jedna, ale ludzie w różnym punktach ziemi czczą Ją w różnych Wizerunkach. Ponieważ kiedyś, nie każdy mógł podróżować do znanych wielkich Sanktuariów, odpowiadając na potrzeby lokalnego środowiska tworzono kolejne miejsca kultu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie mnie ucieszył Twój wpis i Twoja wcześniejsza prośba. Zapisałam sobie obraz MB Śnieżnej i postanowiłam go namalować kiedy czas pozwoli. Moim marzeniem( niemożliwe do realizacji) jest zobaczenie wszystkich Sanktuariów Maryjnych świata...

      Usuń
  6. Też nie znam tego obrazu, dużo informacji o nim.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten świat jest pełen baśni, historii, opowieści :)Jako bibliotekarka, doceniam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Interesująco wszystko przekazujesz, tyle cennych informacji. Pozdrawiam sierpniowo z Warmii :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Każda Matka Boża otacza nas opieką🧡
    W naszych klasztorach bernardyńskich także znajdują się obrazy Matki Bożej Śnieżnej ⛪
    Pozdrawiam cieplutko 🙋‍♀️🌼🌞

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie slyszałam o Matce Boskiej Śnieżnej, ciekawe informacje udostępniłaś.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  11. Szczerze mówiąc nie słyszałam o tym wszystkim, dziękuję, że się z nami o tym podzieliłaś <3

    OdpowiedzUsuń
  12. W liceum byliśmy na wycieczce w Międzygórzu, ale nie przypominam sobie, abyśmy byli w tym sanktuarium.
    Bardzo gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Słyszałam o Matce Śnieżnej. Piękna opowieść Ismeno.
    Moc serdeczności posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo miła opowieść. Kiedyś babcia moja ukochana mi opowiadała o Matce Bożej Śnieżnej.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony ślad