niedziela, 14 stycznia 2024

Słowa, które...

Słowa najcichsze
Słowa najcichsze
nie potrafią kłamać
nie udają poranka o zmierzchu
i nie wzlatują pod niebo
ciemną nocą.
słowa najcichsze
mieszkają w sercu
ukryte głęboko
przed tysiącem oczu
tylko łza
może zmienić ich kształt.
Raz na jakiś czas staram się napisać o naszym języku, słowach....  A było już kilka takich opowieści. Oto jedne z nich: 
Opowiadam o nich, bo nieustanie mnie ciekawią mnie nowe słowa, martwią te czasem ukochane, o których zapominamy.... Nasz język, słownictwo nieustanie się zmieniają... Czasem trudno za nimi nadążyć.... Bo przecież:
A słowa się po niebie włóczą i łajdaczą -
I udają, że znaczą coś więcej, niż znaczą!...
Bolesław Leśmian
Z jednej strony martwi mnie, że znika wiele pięknych słów... Jednak z drugiej powstają nowe, które mnie fascynują.
Od kilku lat co roku ogłaszany jest konkurs na Młodzieżowe Słowo Roku. Oto zwycięzcy z lat ubiegłych:
2022: essa – coś, co przychodzi łatwo,
2021: śpiulkolot – miejsce do spania,
2020: Młodzieżowe Słowo Roku nie zostało wybrane;
2019: alternatywka – dziewczyna o alternatywnych upodobaniach i zachowaniach,
2018: dzban – osoba niezbyt inteligentna,
2017: Iks de/ xD – coś zabawnego, śmiesznego,
2016: sztos – coś fajnego, niesamowitego, fantastycznego.
W 2023 do tego miana startowało20 słów, również mających swoje pochodzenie zazwyczaj z języka angielskiego:   
  • bambik – słowo ironiczne, określające słabeusza, nieudacznika, żółtodzioba,
  • baza – wyraz aprobaty, uznania dla czyjejś opinii, 
  • bratku/ bruh – dawniej: „bracie, brachu” – zwrot do przyjaciela, kumpla, częściej jest używane jako niezadowolenie, frustrację, zdziwienie, odpowiednik „o, bracie!” i „daj spokój!”,
  • cringe – coś żenującego, obciachowego, wywołującego wstyd lub niesmak,
  • delulu – osoba z obsesją na punkcie np. aktora, piosenkarza..., , w szerszym znaczeniu to osoba oderwana od rzeczywistości,
  • drillowiec – osoba, która słucha muzyki drill (gangsterska odmiana rapu), ubiera się w stylu drill, także pozytywny luz w zachowaniu i ubiorze;
  • fr, FR/ for real – „rzeczywiście, naprawdę, na serio”, wyraz zgody, aprobaty wobec wypowiedzi rozmówcy,
  • git – „dobrze, dobry” – słowo znane nie tylko młodzieży, jak podaje Słownik Języka Polskiego, słowo jest obecne w slangu już od 100 lat;
  • imo – skrócone z ang. in my opinion, czyli „moim zdaniem”, „według mnie”;
  • kys –  kill yourself, czyli „zabij się”, wyrażenie nie jest dosłowne, a żartobliwe, oznacza „odczep się”, „ogarnij się” lub „zamknij się”, to określenie kończące dyskusje. Czasem tłumaczone jako keep yourself safe, czyli „uważaj na siebie”;
  • LOL/lol – lots of laugh, czyli „dużo śmiechu”, określenie stosę do skomentowania bardzo zabawnych rzeczy
  • NPC –  non-player character, czyli „postać niebędąca graczem”, osoba niewyróżniająca się, nieznana, ale też ktoś, kto zachowuje się dziwnie, podejrzanie,
  • odklejka – stan oderwania od rzeczywistości lub osoba, która nie rozumie, co się dzieje, oderwana myślami,
  • oporowo – bardzo dużo, najmocniej, najlepiej, ale też intensywnie pracować, robić coś do końca,
  • rel – relatable, czyli „możliwy do powiązania z tematem”, potwierdzenie tego, co mówił przedmówca,
  • rizz – od angielskiego charisma, czyli „charyzma”, oznacza zespół cech pozwalających na duży wpływ na płeć przeciwną; urok, umiejętność podrywu, a szerzej – wrażenie wywierane na innych;
  • side-eye –  „boczne oko” – spojrzenie z ukosa, wyrażające zdumienie, zażenowanie, niechęć,
  • sigma – określenie wywodzące się z manosfery i odnoszące się do mężczyzny niezależnego, pewnego siebie, intrygującego, sigma to „samotny wilk”, przekonany o swojej nieprzeciętności, odnosi sukcesy, ale nie afiszuje się z nimi;
  • slay – „niszczyć”, „gromić”, czyli świetnie, znakomicie, określenie czegoś lub kogoś, co robi wrażenie, wzbudza podziw, imponuje,
  • zgerypała – żartobliwy zrost oznaczający ocenę niedostateczną lub komentarz do fatalnej w skutkach decyzji.
  • Jednak "kys" zostało po czasie z plebiscytu usunięte.
Głosami internautów Młodzieżowym Słowem Roku 2023 zwyciężyło „rel”. Ja wybrałam inne, ale cóż... Zapewne głosujacymi była zapewne młodzież, która lepiej ode mnie wie, jaki słowo używa najchętniej. 
Również Oxford University Press wybierał najpopularniejsze słowo roku. Brytyjski laureat tegorocznego konkursu to "rizz". Jest to trochę zaskakujące, bo pojawił się on również w polskim zestawieniu na Młodzieżowe Słowo Roku 2023.
Słowa
Dobre słowa
poszybowały z podmuchem wiatru
białe ptaki
wtopione w błękit zwyczajnych dni
zanoszą codzienne wieści
bez nich wszystko byłoby inne
zwyczajność sprawia
że bliskość nie rani
nie zagraża cudzemu szczęściu
na zbudowanych gniazdach przyjaźni
osiadają słowa
tysiące słów
o barwie szczerości
utkanej na tych samych falach odbioru
co nie zakłócają cudzego spokoju
trwaj
w tej samej codzienności
by dobre słowa
niczym ptaki
szybowały do drugich serc.
Niedawno ogłoszono słowo roku 2023 w Polsce. Została nim wg wyboru językoznawców "sztuczna inteligencja". Nawet nie byłam tym zaskoczona. Sztuczna inteligencja w znacznym stopniu zdominowała nasze życie. Także i u mnie w pracy rozpoczęto restrukturyzację zatrudnienia... Przecież bot zrobi wszystko szybciej, taniej... Ale czy lepiej? To nie jest jednak temat na dzisiaj.
To co mnie zdziwiło to, że ogłoszono wyniki plebiscytu na Boomerskie Słowo Roku 2023.
Internauci głosowali na 21 propozycji.   
Wygrało wyrażanie "Proszę ja ciebie".  A oto wyniki: 
  • proszę ja ciebie – 14,44 proc.
  • facetka – 10,87 proc.
  • za moich czasów – 9,16 proc.
  • klawo – 7,40 proc.
  • wihajster – 6,74 proc.
  • pannica – 6,39 proc.
  • serwus – 4,68 proc.
  • pekaes – 4,38 proc.
  • prywatka – 4,28 proc.
  • git – 4,23 proc.
  • tenteges – 4,18 proc.
  • kaszana – 3,27 proc.
  • sień – 3,07 proc.
  • dyskoteka – 2,67 proc.
  • wiocha – 2,52 proc.
  • synek – 2,42 proc.
  • essa – 2,11 proc.
  • w dechę – 2,11 proc.
  • saturator – 2,01 proc.
  • wapniak – 1,91 proc.
  • boomer – 1,16 proc.
Trochę mnie ten zestaw słów rozczarował. Myślałam, że będą tu naprawdę słowa, które powoli odchodzą w zapomnienie. Bo cóż np. robi tutaj "boomer"? Powinny tutaj być słowa, które były używane powszechnie dawno temu i już tylko nieliczni o nich pamiętają. 
Dla mnie takimi słowami są np. kanka, haczka, gzik, glanc, oblec, laczki, lufcik, pyra, rojber, ryczka, trzewiki.....
Może jakieś inne powinny się na tej liście jeszcze znaleźć? Tylko jakie?
Dobre słowa
Pozbierałam dobre słowa
te z wczoraj
i te które wychyliły się spod śniegu
wzięłam też te majowe upojone konwalią
i takie co pachniały latem i złotą pszenicą
dobre słowa zebrałam
spod płonących jesienią liści
i trzymam wszystkie w moim sercu
na czas pogody i deszczu
by mnie strzegły przed ciemnością
i niepotrzebnymi łzami
z tych słów powstają
moje wiersze i moje życie
którymi dzielę się z tymi
co potrafią kochać
dobre słowa zamknięte we mnie
pozwalają mi wierzyć i kochać i żyć
biorę je raz jeszcze
cichutko prosząc by trwały wiecznie.
wiersze i obrazy Basia Wójcik

23 komentarze:

  1. Dzień dobry, Ismeno.
    Ciekawa jestem, które z tych nowych słow przetrwają i rzeczywiscie sie przyjmą a które okażą sie tylko przelotną modą.
    A co do sztucznej inteligencji. Tak, to wyrażenie ogromnie zdominowało codzienność i obawiam się, iż jako zjawisko zdominuje naszą przyszłość.
    Pozdrawiam Cię ciepło z zawianego śniegiem Pogórza!:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Każdy region ma inne preferencje, ake one się już też przenikają. A głosowania zwykle nas zaskakują, ale to dobrze jeśli możemy być różni od tzw.ogółu

    OdpowiedzUsuń
  3. Ismeno nie miałam pojęcia, że są takie głosowania. Tak prawdę mówiąc znam znaczenie tylko kilku z nich. Nie drażni mnie jeśli nowe słowa powstają, ale nie mogę ścierpieć wulgaryzmów, które są nadużywane nawet w mediach. To tam powinna być piękna, prawdziwa polszczyzna. Sztuczną inteligencją jestem zaniepokojona. Piękne obrazy i wiersze. Pozdrawiam!!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj prawie nie dogadałabym się ze współczesną młodzieżą. Do Twojej listy dopisałabym jeszcze antrejkę czy tytkę. Pozdrawiam cieplutko Ismeno.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pracuję z młodzieżą i co roku oczy otwieram ze zdumienia - skąd bierze się to młodzieżowe "słowo roku", skoro ani razu go nie słyszałam?

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam to szczęście, że moja młodzież może mi to i owo wytłumaczyć :) Zresztą pamiętam, jak te dwadzieścia lat temu sama chętnie używałam neologizmów i zapożyczeń, które zostały ze mną do dziś.
    Warto pamiętać, że to nie jest zjawisko dotyczące naszych czasów, bo język zmieniał się i przekształcał od zawsze. Ciekawe jest też to, jak zmienia się znaczenie słów np. z wulgarnych na zwyczajne i na odwrót.
    Pozdrawiam
    Riv

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiele słów zanika, ale te nowe też mają dużo uroku.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten nowoczesny slang, może nieźle zamieszać.. Zdarza mi się przysłuchiwać w pociągu rozmowom nastolatków i często łapie się na ty, że nie rozumiem kontekstu.. ale córka mnie uspokaja, że to normalne dla osób "vintydż" :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oooo... bardzo, bardzo ciekawe zestawienie, przeczytałam z wielkim zainteresowaniem.
    I dodam coś od siebie :)
    Jestem trochę zdziwiona, bo u mnie tzn. w moim otoczeniu wciąż funkcjonuje słowo "sień", które oznacza pomieszczenie, które w mieszkaniach nazywane jest przedpokojem. Wiem, że to archaiczne określenie i najczęściej używane jest jednak na wsiach, ale w naszym projekcie budowanego domu pomieszczenie to było tak nazwane i tak nam zostało, choć kiedyś wcześniej to słowo było dla mnie prawie zupełnie obce. Tak się jednak teraz przyzwyczaiłam, że nie nazwę mojej sieni przedpokojem, bo nim nie jest. Po wyjściu z sieni mam salon, a nie pokój, więc została nazwa sień, haha...
    A druga część mojej wypowiedzi dotyczy słowa "laczki". To jest generalnie regionalizm, ja kojarzę go z wielkopolską, bo wiele osób stamtąd tak właśnie mówi i to nawet młodych, dlatego myślę, że to nie tyle stare określenie, ile właśnie lokalna nazwa.
    To tyle. Pozdrawiam Cię serdecznie, bardzo ciekawy post.

    OdpowiedzUsuń
  10. Podobno nikt młody nie używa tych słów. Potwierdzam, jako przedstawiciel starszej młodzieży (30+), że większość tych słów muszę sprawdzić co znaczą. Jedynie śpiulkolot mi się podoba i używam odkąd poznałem.

    Spokojny Sylwester to w sumie dobrze. :)

    Wszystkiego dobrego, dużo zdrowia i pomyślności.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Powiem szczerze, że zastanawiam się czasem skąd są brane te młodzieżowe słowa, bo pracując z młodzieżą niektórych nie słyszałam nigdy. Nawet ich pytałam i np. o "śpiulkolocie" sami nie słyszeli:)
    Pozdrawiam serdecznie wieczorową porą.

    OdpowiedzUsuń
  12. Z tymi słowami roku, to dziwna sprawa, bo po ogłoszeniu nowego rankingu okazuje się, ze nawet młodzież tych słów nie zna lub istniały od zawsze...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  13. No cóż ja już nie nadążam za tymi sztucznymi tworami językowymi. Mnie to się mało podoba. Pozdrawiam ciebie Ismenko, trzymaj się ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zawsze z zainteresowaniem czytam teksty o tematyce słowa. A do podobnych rankingów też niekiedy zaglądam. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam naszą mowę ojczystą. Tę piękną oczywiście. I lubię się nią posługiwać. Mam też fun z używania nieoficjalnie niektórych słów/sformułowań/zapożyczeń z języka obcego- ale to, co się rozgrywa teraz na naszych oczach- jak rujnuje się piękno rodzimego języka i bezpowrotnie go kaleczy, na to nie ma mojej zgody...
    Bardzo ciekawy post, Ismeno...
    Ściskam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Fantastyczny wpis :) Fascynują mnie plebiscyty typu młodzieżowe słowo roku. Zastanawiam się, kto podrzuca te pomysły, kto na nie głosuje i najważniejsze, kto tych słów używa. Z jednym tylko mogę się zgodzić, w którymś roku wygrało słowo "XD", co prawda nie do końca jest to słowo, bo nie ma dźwięku jedynie zapis, ale fakt, było namiętnie używane nawet gdy ja chodziłam do szkoły. Młodzież zawsze ma jakieś swoje slangi np. my mówiliśmy na wagary "wajsy" ale to przemija... przynajmniej to z mojego doświadczenia :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam w domu dwie dziewczynki i to od nich dowiaduję się nowych słów ;) O "bambiku" słyszałam, ale myślałam że ma związek z Bambim (niedawno oglądały tą bajkę) ;) Chyba jestem niedouczona ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo dużo w tych plebiscytach jest angielskich słów. Przypuszczam, że to dlatego, że pokolenie młodzieży, która teraz dorasta, nie pamięta czasów przed internetem. Internet otworzył nam okno na świat. A językiem angielskim można porozumieć się nieomal wszędzie. Pozdrawiam serdecznie na nowy udany tydzień.🤗

    OdpowiedzUsuń
  19. Też się zastanawiam skąd się biorą te wszystkie młodzieżowe słowa roku. Większości z nich nie rozumiem i chyba nikt z mojego pokolenia nie rozumie.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie lubię skrótów, ani nadużywania obcych wyrażeń!
    Nasza polska mowa jest piękna-warto o nią dbać.
    Serdeczności zostawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  21. A mnie zupełnie nie obchodzą słowa "młodzieżowe". Moja młodzież domowa (wnuki) tak nie mówi. To są wymysły. I jak z tym zmienianiem świata : młodzież chce zmienić świat, ale nie zdąży, bo dorośnie. Języka też nie zmieni, bo dorośnie. I gadanie w slangu "licealnym" będzie "obciachem". A Ty Ismenko przytoczyłaś jako stare, piękne, faktycznie stare słowa z gwary wielkopolskiej (a trzewiki się zzuwało) :) Bawi mnie używanie słów dawnych i wyjaśnianie ich młodym, jest tych pięknych słów bez liku ;) I tego sie trzymajmy :) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  22. I like your site and content. thanks for sharing the information keep updating, looking forward for more posts. Thanks
    Read the latest sports news

    OdpowiedzUsuń
  23. Nawet politycy i dziennikarze nie potrafią używać poprawnej polszczyzny. Jak nieraz oglądam bądź jaką telewizję i słyszę, że dziennikarz nie umie poprawnie odmieniać przez przypadki to jestem zatrwożona Ismenko. Kiedyś było nie do pomyślenia, żeby dziennikarz telewizyjny nie potrafił używać poprawnej polszczyzny.... Nie dziwię się młodzieży że tego nie potrafią. Jak to możliwe?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony ślad