piątek, 16 czerwca 2023

Zagubiona esencja życia

Oszustwo
Oszukuje mnie poezja
Książka, film i intuicja.
Oszukują mnie pieniądze,
Materia, myśl, pragnienie szczęścia.
Oszustwo we mnie, oszustwo, nie ja!
Czy tylko tyle dziś mogę znać?
Czy oszuka mnie konieczność,
Pragnienie życia, cud, energia?
Czy oszukać może wiedza,
świadomość swej podświadomości?
Oszukać łatwo siebie i świat.
Ja szukam w sobie i mam na to czas.
Szukam sobie, w sobie szukam.
Czy się znajdę, czy oszukam?
Własnych myśli poszukuję.
Zgubię się, czy uratuję?

Uratuje mnie poezja,
książka, film i intuicja.
Uratują mnie pieniądze,
Materia, myśl, pragnienie szczęścia.
Ratowanie, szukanie prawd,
Czy znieczulanie by nie widzieć wad?
Oszukać łatwo siebie i świat.
Ja szukam w sobie i mam na to czas.
Dorota Miśkiewicz
Każdemu z nas zdarza się przeczuwać pewne rzeczy. Każdemu zdarzyło się zapewne podjąć inną decyzję niż wskazywały racjonalne argumenty, bo intuicja mówiła, że należy postąpić zupełnie inaczej.
Niektórzy twierdzą, że czegoś takiego jak intuicja w ogóle nie ma. Inni wierzą wprawdzie w jej istnienie, choć uważają, że nie każdy ją posiada. Ale są i tacy, którzy przysięgają, że intuicja działa skutecznie, gdyż wiedzą, że swoje sukcesy zawdzięczają właśnie jej.
Myślę, że każdy ma intuicję. Przecież każdy z nas przynajmniej raz w życiu doświadczył uczucia, że powinien postąpić zupełnie inaczej, niż podpowiada mu tak zwany zdrowy rozsądek. Zdarza się, że nie wiadomo skąd nagle przychodzi do nas pewność, że możemy przewidzieć, co za chwilę nastąpi -zadzwoni telefon, upuścimy wazon...
Cała trudność w tym, aby te momenty uchwycić, aby zwrócić na nie uwagę. To nie muszą być wcale jakieś wielkie sprawy, chodzi o sposób nastawienia do życia.
Mnie takie sytuacje zdarzają się dosyć często. Czasem dotyczą zupełnie błahych spraw.
Na przykład ja czasem wierzę w niektóre sny.
Czasem wiem, kiedy będzie kontrola biletów, wiem, że coś się dzieje w życiu niektórych osób. Często intuicja pełni właśnie rolę Anioła Stróża, ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, które trudno przewidzieć. Sprawuje nad nami opiekę, choć ją lekceważymy i chyba nigdy nie mówimy-dziękuję -, gdy uda się nam cało wyjść z opresji. Twierdzimy wtedy, że pomógł nam przypadek.
Jednak wolę nie ryzykować i posłuchać swojego wewnętrznego głosu. Zawsze staram się ufać mojej intuicji, chociaż tak naprawdę uważana jestem za osobę kierująca się logiką, rozumem niż uczuciami. Nauczyłam się jednak ufać mojej intuicji. Nie zawsze jej słuchałam, a potem i tak moje przeczucia najczęściej się sprawdzały. Teraz nie lekceważę intuicji.
Jednak czym tak naprawdę  jest intuicja?
Szósty zmysł – tak się inaczej nazywa intuicja człowieka. To wewnętrzny głos, mówiący nieświadomym przeczuciem, które nie zawsze traktujemy poważnie.
Ale czasami takie „uczucia” mogą być o wiele bardziej wartościowe, niż nasze „myśli”, ponieważ są odzwierciedleniem naszego prawdziwego ja. To właśnie jest nasza intuicja.
Wyczytałam, że intuicja to zakodowana w nas prastara mądrość, esencja życia, którą zagubiliśmy. Zanim człowiek zaczął sprawnie posługiwać się intelektem i uznał rozum za najdoskonalsze narzędzie służące do poznawania i przeobrażania świata. Aby przeżyć musiał wykształcić w sobie wiele zdolności instynktownych. Wyczuwał i przeczuwał zagrożenia, zdarzenia, które nastąpią, emocje i intencje swoich współplemieńców. Odbierał niezauważalne zdawałoby się znaki natury, miał też znacznie bardziej bezpośredni kontakt ze Stwórcą. Był zanurzony w magii.
Więc co się stało z biegiem czasu? Czy ktoś nas tych umiejętności pozbawił? Nie, to my sami uśpiliśmy je, bo przez wieki rozwijaliśmy przede wszystkim zdolności intelektualne.
Jako małe dzieci mamy dużą zdolność posługiwania się intuicją, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Później jednak idziemy do szkoły, gdzie wymagają od nas wyłącznie logicznego myślenia, uczą nas, że dwa dodać dwa jest cztery, że najpierw jest przyczyna, a potem skutek. W efekcie nasze przebłyski intuicji bledną.
Wydawać by się mogło, że w epoce informatyki intuicja nie jest nam potrzebna, więc nie musimy jej słuchać.
Intuicyjne zdolności ciągle jednak w nas drzemią. Nie jest to żaden szczególny dar, z którym trzeba się urodzić, choć oczywiście są ludzie bardziej lub mniej wyczuleni na przebłyski intuicji.
Każdy posiada intuicję, jednak nie każdy potrafi dobrze ją odczytywać. Nasz mózg wszystko analizuje korzysta z wiedzy oraz racjonalnych faktów. W związku tym często odrzuca wszystko to czego nie zna i nie potrafi wytłumaczyć. Dlatego też często nawet jeśli intuicja daje nam jakieś znaki, nie traktujemy ich poważnie i staramy się ich nie widzieć.
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, by opierać się na zewnętrznych autorytetach, bardziej ufamy innym niż sobie. To błąd. Wsłuchując się w głos intuicji, zbliżamy się do źródła naszej mocy. Mając odwagę kierowania się intuicją na co dzień, możemy żyć w większej harmonii ze sobą i ze światem. Możemy też czuć się pewniej, bo intuicja jest naszym sprzymierzeńcem.
Sen 
Śniło mi się coś dziwnego:
Była aleja długa,
Akacje kwitły(białe akacje)
Pachniało.
Było modro...było biało...
Sloneczna smuga
Po długiej biegła alei,
Był ranek...ranek wczesny...
Był szczęścia sen bezkresny,
Sen szczęścia i nadziei...
Kwitły akacje , pachniało,
Było modro...było biało...
Szedłem z oczyma na niebie,
Szedłem- jak gdybym do Ciebie
Szedł w dal...
------------------------------------------------------
Nie śniło mi się nic,
Nie śniło mi się nic,
Lecz gdyby mi się sniło,
Toby tak ślicznie było!...
A teraz- żal...
Julian Tuwim
W 1930 roku, gdy dziennikarz zapytał Alberta Einsteina, czy ten rzeczywiście wierzył we własną teorię względności, odpowiedział, że „jedyną cenną rzeczą jest intuicja”. Miał całkowitą pewność tego, że wyniki jego badań są prawdziwe. Miał przeczucie.
Jak to jest zatem w nauce?
Chociaż moja ukochana matematyka, jako nauka ścisła jest powiązana z logicznym i racjonalnym myśleniem, to najwięcej znanych odkryć matematycznych miało ścisły związek z intuicją. Filozofowie twierdzili, że dzięki intuicji można zobaczyć oczywiste prawdy nie tylko matematyki, lecz także moralności.
Intuicja jest jednym ze sposobów poznawania rzeczywistości. Przy czym należy dodać, że jest to taki sposób, który w dużym stopniu pomija świadomość. W codziennym doświadczeniu jest postrzegany jako tajemniczy, ponieważ odzywa się nagle poprzez myśl, rodzaj przebłysku czy skojarzenia. Wtedy mówi się często, że intuicja nam coś podpowiedziała. Intuicja jest też rodzajem przeczuć, mających różną formę, które nie są wynikiem racjonalnego, świadomego myślenia. W ogóle jest powiązana z procesem nieświadomym.
Przeczucie
Deszcz zaczyna padać
Jakoś tak nieśmiało
We mnie coś zadrżało
Przestałem się śmieć

Dziwny ten niepokój
Znów tyka przeczucie
Innych ciał odczucie
Burzy cichy spokój

Lęki czy się stanie
By się nie sprawdziło
By się nie ziściło
Tragiczne przesłanie
Znalezione w Internecie



Nie istnieje żadna logiczna reguła, według której można odkryć podstawowe prawa przyrody. Zdolna jest do tego tylko i wyłącznie intuicja.
Albert Einstein

19 komentarzy:

  1. Nie wiedziałem, że Einstein powiedział to o intuicji. Zadziwiający!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uważam, że mam dość dobrze rozwiniętą intuicję.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niezbyt często korzystam z podpowiedzi intuicji, sama nie wiem dlaczego tak rzadko się ujawnia...ale na pewno warto, bo nigdy nie zawodzi!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  4. O tak, ważny temat i godzien przypomnienia. Intuicja, a częściej sny są jednak przyczyną moich niepokojów.

    OdpowiedzUsuń
  5. I mnie zdarza sie czasem posłuchać głosu intuicji, choć po czasie nie zawsze okazuje się, że ten głos podpowiadał mi dobrze. Choć moze z perspektywy czasu, gdy popatrzy sie na przeszłe zdarzenia, to okaże się, że jednak wszystko miało być własnie tak, jak było. Miewam rózne przeczucia, sny, dziwne przypomnienia jak deja vu....I za każdym razem jest to silne doznanie, nie sposób go zlekceważyć...To tak jakby nasze drugie "Ja", to, które wie wiecej chciało nam koniecznie podpowiadzieć, pokazać coś, odkryc na chwilę zasłonę...Potem sama nie wiem, czy to było, czy mi się tylko śniło....
    Pozdrawiam Cię ciepło, Ismeno!:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo, bardzo ciekawy tekst.
    Staram się słuchać tej delikatnej rzeczy, jaką jest intuicja i często mnie ona nie zawodzi.

    OdpowiedzUsuń
  7. Staram się kierować intuicją, zwłaszcza, że kilka razy zdarzyło mi się postąpić wbrew mojemu wewnętrznemu głosowi i potem gorzko tego żałowałam.
    Posyłam uściski i moc dobrych myśli - pomimo wyczerpania dwoma bardzo trudnymi dniami.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kochana intuicja nigdy mnie nie zawodzi, a sny są odzwierciedleniem tego co ma nadejść......znajomi nazywają mnie zababoniarą.....Przytulasy posyłam z Mazur

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem bardzo racjonalną osobą. Sny nie bywają 'proprocze". To zawsze wytwory naszego mózgu. Tylko kazdy interpretuje to co wyśnił w inny sposób. To odpowiedź Dusi.
    Mimo, że jestem racjonalna, to intuicja działa u mnie dobrze, wręcz bardzo dobrze. Na przykład w nieznanym mieście trafiam do celu bez nawigacji. Po prostu "wiem" (nie wiem skąd), jak iść by trafić. "Wiem " też często, kto do mnie dzwoni, zanim zobaczę imię dzwoniącego (jeśli to moi bliscy). Wyczuwam nastroje otaczających mnie osób i dokładnie wiem, kto jest wobec mnie szczery, a kto tylko gra i udaje sympatycznego. Zdarzało się wiele razy, że , szczególnie moje dzieci pytały, 'skąd wiedziałaś" albo "skąd wiesz". No, miałam też czarne kotki i zbieram zioła. W dawnych czasach pewnie nie uniknęłabym stosu (także za "długi" i złośliwy język). ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mój komentarz gdzies się chyba zapodział.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ismeno kochana, sprawdź, proszę, czy masz mój komentarz...

    OdpowiedzUsuń
  12. Ufam często swojej intuicji i miewam przeczucia. Babcia mówi, że to u nas rodzinne... ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Temat jest tak ciekawy, że nie sposób nie zabrać głosu. Należę do bardzo racjonalnie myślących osób, nie wierzę w zabobony i sny i inne przesądy. Wiem jednak, kiedy coś jest nie tak i jest to działanie intuicji, przeczucia, w każdym razie jest to coś z rodzaju metafizyki. Nie sposób zobaczyć, ale wiesz, że jest.
    Najgorsze jest to, że kiedy tej intuicji nie posłucham, potem żałuję.
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę, że każdy z nas ma intuicję, jednak wiele osób nie potrafi korzystać z jej podszeptów ;))
    Uściski serdeczne, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Przyznaję, że czasem zagłuszam głos intuicji właśnie takim zdroworozsądkowym myśleniem. Efekty bywają różne.

    OdpowiedzUsuń
  16. Coś w tym jest. Człowiek pierwotny nie siedział i nie kontemplował jak wymyślić (w cudzysłowie bardziej) ogień na przykład. Albo jak zrobić, aby dzida leciała dalej. Metoda prób i błędów podparta intuicją w jakimś stopniu.

    Dziękuję za życzenia urodzinowe.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Interesujący temat Poruszyłaś. Coś w tym jest, i nieraz powinniśmy się kierować własną intuicją. A dlaczego tak się dzieje niekoniecznie musimy dociekać. Pozdrawiam gorącym początkiem lata.

    OdpowiedzUsuń
  18. Staram się polegać na intuicji, która mało kiedy mnie zawiodła. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo często polegam na swojej
    intuicji i nigdy mnie nie zawodzi. Gdy mam jakieś przeczucie co do czegoś to zazwyczaj to się potem dzieje. Nie ma na to rady.

    Przytulam Cię mocno

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony ślad