sobota, 14 listopada 2020

Czwartkowe rozważania

Góra pączków, za tą górą
tłuste placki z konfiturą,
za plackami misa chrustu,
bo to dzisiaj są zapusty.

Przez dzień cały się zajada,
a wieczorem maskarada:
Janek włożył ojca spodnie,
choć mu bardzo niewygodnie,
Zosia – suknię babci Marty
I kapelusz jej podarty,
Franek sadzy wziął z komina,
Bo udawać chce Murzyna.

W tłusty czwartek się swawoli,
później czasem brzuszek boli.
Władysław Broniewski
CZWARTEK – dzień Jowisza
Czwartek kojarzy się nam różnie.
Pierwsza myśl, to zapewne Tłusty Czwartek - święto miłe i pyszne. W kalendarzu chrześcijańskim jest to ostatni czwartek przed Wielkim Postem. Tłusty Czwartek rozpoczyna ostatni tydzień karnawału. Najpopularniejsze potrawy, którymi się objadamy ( ja niestety nie) to pączki i faworki, zwane również chrustem
Kolejna, a może pierwsza dla niektórych , to Wielki Czwartek – święto przypadające na 3 dni przed Wielkanocą. Wieczorem rozpoczyna się Święte Triduum Paschalne. Święto to jest obchodzone na pamiątkę ustanowienia sakramentów: kapłaństwa i Eucharystii.
Są także Czarne Czwartki, o których nie myślimy natychmiast. 
Czarny Czwartek 24 października 1929 to wielki krach na Wall Street. To wydarzenie stało się początkiem ogólnoświatowego kryzysu ekonomicznego, który przeszedł do historii pod nazwą Wielkiego Kryzysu.
 Natomiast 17 grudnia 1970 r. przeszedł do historii Polski też jako „Czarny Czwartek”. Do idących do pracy gdyńskich stoczniowców wojsko otworzyło ogień. Zginęło wówczas 18 osób.

Czwartek – smażona kaszanka z cebulą,
lub odwrotnie, różniąca się
w zależności od położenia geograficznego
tylko nazwą (nie zapachem ani smakiem),
a zatem, może też być: krwawa kiszka
albo po staropolsku: k r u p n i o k.
Do tego liczne przystawki, jak we wtorek.
Tydzień w domu mieszkalnym
prowincjonalnego miasteczka
Ryszard Mierzejewski
Od zawsze czwartek jest podporządkowany Jowiszowi, dlatego już od starożytności uchodził za dzień wyjątkowo szczęśliwy. Jowisz był bowiem najważniejszym i najpotężniejszym z rzymskich bogów.
W starożytnym Rzymie senat zbierał się najczęściej w czwartki. Wówczas też odbywały się oficjalne uroczystości i przyjmowano poselstwa. W czwartki podpisywano umowy, które miały duże znaczenie dla przyszłości rzymskich rodów, np. akty zaręczyn, intercyzy, adopcje dzieci, dokumenty związane z podziałem majątków oraz testamenty.
Tradycję tą przejęło średniowiecze, bowiem w czwartki najczęściej dokonywano koronacji władców, pasowano na rycerzy i wręczano akty powołania na najwyższe urzędy państwowe. Zazwyczaj w czwartki  odbywały się również monarsze śluby.
Czwartek jest szczęśliwym dniem na wszystko, co wiąże się ze sprawami finansowymi, pieniędzmi, dostatkiem oraz podróżami. Nawet, jeżeli tego dnia nie podejmuje się żadnych ważnych decyzji, to warto zacząć robić plany na przyszłość. Jest to także doskonały czas na podejmowanie wszelkich wielkich wyzwań oraz na rozpoczęcie procesu zdrowienia, w tym wizyty lekarskie.
Zgodnie z astrologią jest to szczęśliwy dzień dla Strzelców i Ryb. Na czwartek powinny jednak uważać Bliźnięta i Panny.
Patronem osób, które urodziły się w czwartek jest również Jowisz. Ma on zatem duży  wpływ na charakter swoich podopiecznych. Daje im dużą wewnętrzną siłę. Takie osoby są szczere i prostolinijne, jednak bywają również za bardzo przekonane o powodzeniu swoich działań, przez co spotyka je rozczarowanie (ale czy ja taka jestem? No nie wiem)
Zwyczajny
Nie od święta
właśnie na co dzień
taki co przychodzi w czwartek po środzie
nie martwi się że kiepska pogoda
spokojny że nic się nie stało
bo mleko wykipiało
nie myśli z lękiem
że małe zawsze za wielkie
tłumaczy że ktoś zmęczony
bo serce ma z każdej strony
wie że ktoś zgrzeszył po drodze
a łza mu kapie po brodzie
w kuchni
w przedpokoju
w ogrodzie
mój Bóg zwyczajny na co dzień
Jan Twardowski

12 komentarzy:

  1. Oj tam czwartek, nie jest taki zły. :)
    Lepszy niż środa, bo bliżej piątku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zjadłabym pączki własnej roboty... :) domowe nie ze sklepu... Bardzo lubię czwartek, ma dobrą energię. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Z tego co piszesz powinnam uważać na czwartki, bo jestem zodiakalnym bliźniakiem. Raczej nie jestem aż tak przesądna.
    U mnie produkcja karteczkowa w toku, jeszcze nic nie wysyłałam. Pozdrawiam Ismeno.

    OdpowiedzUsuń
  4. Najbardziej lubię Tłusty Czwartek, bo wtedy strasznie się objadam pączkami, co jest bardzo miłe.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oooo, czwartkowa Dziewczyna:-)
    Ja kocham Wielki Czwartek, to dla mnie wielkie święto. zawsze w czwartek poprzedzający W. Czwartek wystawialiśmy w Gimnazjum Spektakl Wielkopostny- przez 20 lat.

    OdpowiedzUsuń
  6. Też jestem z tych, co kochają Wielki Czwartek, wszak to wtedy został ustanowiony sakrament Eucharystii i Kapłaństwa. Za to tłusty czwartek mógłby dla mnie nie istnieć :)

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też urodziłam się w czwartek.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Od kiedy jestem na emeryturze nie zawsze zwracam uwagę jaki jest dzień tygodnia.
    Dobrze, że są kalendarze. I wizyty u lekarza przypominają jaki to dzień aktualnie jest.
    Tak żartem trochę piszę. Jednak coś w tym jest. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Były tez słynne "obiady czwartkowe" u króla Stasia.
    Niektórzy mówią, że czwartek to już przedsionek weekendu, oczywiście dla tych, co pracują:-)
    Samych miłych czwartków Ci życzę!

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię te Twoje posty na temat dni tygodnia.:) I nie tylko.:)
    Ismeno droga, także jestem czwartkowa.:)
    Zdrowia i pomyślnych czwartków Ci życzę. Sobie także.:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja akurat jestem środowa ;) Tak samo mój mąż i obaj synowie. Wszyscy urodzeni w środę. Młodszy syn ledwie się wyrobił, bo urodziłam go 23.30, jeszcze się załapał na środę. Przypadek?
    Gdzie ty wygrzebujesz takie wiadomości ;D
    W dodatku muszę uważać na czwartki bom Panna.

    OdpowiedzUsuń
  12. A dziś już sobotnie rozważania, często się zamyślam i dumam🤗
    Pozdrawiam cieplutko na kolejne, tylko dobre jesienne dni kochana🧡😃🍀🍩🍵

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony ślad